Wat doet het Sociaal Wijkteam? Wie werkt er en met welke vragen kunt u er terecht? Acht medewerkers stellen zich graag aan u voor. Vandaag deel 7: Anja Steenbergen, zorgconsulent Wet Maatschappelijke Ondersteuning
'Inwoners met een vraag komen via het inloopspreekuur, telefonisch of via een e-mail bij mij of mijn collega’s terecht. Zij hebben bijvoorbeeld moeite met traplopen, komen hun huis niet meer uit of durven niet meer te douchen of in bad te gaan. Soms weten ze niet hoe ze hun boodschappen moeten doen, kunnen hun zieke partner niet meer goed ondersteunen of woont hun mantelzorger te ver weg. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden. Als zorgconsulent maak ik altijd een afspraak voor een huisbezoek. Dat kan spannend zijn en daarom kun je er iemand bijvragen die je vertrouwt. Die kan dan meeluisteren tijdens ons “keukentafelgesprek”. Samen kijken we wat niet lukt en hoe we dat het beste kunnen oplossen. Bel je het sociaal wijkteam? Dan kan het ook zijn dat je mij aan de telefoon krijgt.
De WMO zorgt ervoor dat mensen die echt ondersteuning nodig hebben, die ook krijgen. De bedoeling is dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig én veilig thuis kunnen wonen. Vroeger konden inwoners bij Vraagwijzer terecht voor de WMO. Sinds 2017 kunnen zij hiervoor terecht bij het Sociaal Wijkteam. We bekijken altijd wat mensen zelf nog kunnen. Misschien kunnen zij nog veel meer dan ze zelf in eerste instantie dachten. Als we samen tot dat inzicht komen, dan vind ik dat prettig. Want dan draag ik eraan bij dat een leven beter wordt, zonder dat men afhankelijk wordt.
Vaak weten de mensen met wie we een gesprek hebben zelf al wat ze willen. Ze vragen bijvoorbeeld een traplift, scootmobiel of hulp in het huishouden. Verrassend genoeg hoeft dat niet altijd de beste oplossing te zijn. Ik herinner me bijvoorbeeld een man die alleen kwam te staan en gewoon niet wist hoe hij het huishouden moest doen. Hij heeft toen een paar keer hulp gehad om dat te leren. En hij kan het nu zelf. Of heb je bijvoorbeeld moeite om van A naar B te komen en wil je daarom een scootmobiel? Misschien blijkt na ons gesprek dat de bus of een regiotaxi een betere oplossing voor jou is. Wat ik graag wil is dat we als aanvrager én consulent blijven zoeken naar de beste oplossing.