#EatTheRich
Heb jij er al over gelezen? Dan heb je vast een Twitter account.
Wat is dat nou eigenlijk: #EatTheRich?
De ongelijkheid, wereldwijd, tussen arm en rijk wordt steeds groter en groter. Tijdens deze Coronacrisis zijn er mensen die hun kapitale vermogen, netto, hebben kunnen verdrievoudigen. Denk eens aan iemand als Jeff Bezos van Amazon.
Dit terwijl er veel mensen hun baan of bedrijf zijn kwijtgeraakt. Vanuit dat gevoel van onrechtvaardigheid is er aan het begin van dit jaar een soort van digitale heksenjacht ontstaan. Gefortuneerde influencers, die hun inkomen grotendeels uit het op Social Media promoten van producten verdienen, worden massaal ontvolgt. Tijdens deze lockdown hebben mensen daar meer tijd voor en een stuk verveling zal ook zeker meespelen.
#EatTheRich wordt op vele manieren ingezet op Social Media. De hashtag wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om de landen, de belastingparadijzen, te labelen. In Nederland, nu tijdens verkiezingstijd, worden door de politieke partijen die dit mogelijk hebben gemaakt, in de ogen van de desbetreffende Twittereraar, voorzien van deze hashtag in een tweet. Het is een manier om je ongenoegen te uiten.
EattheRich is echter niets nieuws. Het is een kreet die ontstaan is tijdens de Franse Revolutie, in 1793. Mensen kwamen in opstand tegen de ongelijkheid. Er werden pamfletten uitgedeeld met daarin uitspraken die gedaan zouden zijn door de elite. Zoals deze uitspraak van Marie-Antoinette: 'Als de armen geen brood meer hebben, dan eten ze toch cake?' En dit gevoel, het gevoel van bestaansonzekerheid tijdens de crisis en daarin niet begrepen worden is wederom de basis van de huidige #EattheRich trend.
Ondertussen verschijnen er op Social Media ook ironische berichten. In die berichten worden bepaalde mensen geportretteerd. Zij die het financieel beter hebben dan de meeste mensen maar zich daar niet werkelijk bewust van lijken te zijn: #EatTheRich (zie de vastgemaakte tweet).
Of deze trend een blijvend maatschappelijk effect zal hebben, de tijd zal het leren.